Oma tili

Edessä maastopyörän valinta? Lue XC-Masterien vinkit!

Osa 1 Jäykkäperä MTB ja täysjoustomaastopyörä. Kirjoittajat: Keijo Vehkakoski @vehkakei ja Päivi Lohikoski @paivihanna

Maastopyörä

Maastopyörä on vaikeakulkuisille poluille ja maastoon suunniteltu pyörä, jonka rakenteessa on pyritty huomioimaan maaston epätasaisuudet vankentamalla runkoa, leventämällä renkaita ja tehostamalla jarruja. Ajoasento on pystympi kuin maantiepyörässä, jotta kuskin olisi mahdollista vastata raajoillaan paremmin vastaantuleviin esteisiin ja kuoppiin.

Ajomukavuutta lisää myös useimpiin maastopyöriin kuuluva jousitus. Maastopyörästä on muokattu vaativaan harraste- ja kilpailukäyttöön useita erilaisia pyörätyyppejä, kuten kilpamaastopyörä, alamäkipyörä, freeridepyörä, trail-pyörä, dual-slalompyörä, dirt/street-pyörä ja trial-pyörä. Vaihteita maastopyörissä on pyörätyypistä riippuen 1-30. Tässä blogissa esittelemme täysjoustomaastopyörän ja jäykkäperän.

Runko ratkaisee

Runko on maastopyörän tärkein osa ja sen vaikutukset ylettyvät kaikkialle maastoajossa. Kaikki lähtee siitä, että runko on omistajalleen sopivan kokoinen ja käyttötarkoitukseen sopiva. Lisänä tulevat oikean geometrian tuomat ajo-ominaisuudet. Kaarreajo, kiipeäminen, laskeminen, jäykkyys, keveys ja tärinän vaimennuskyky ovat todella merkittäviä seikkoja ajamisen kannalta, joita vain laadukas runko tuo mukanaan. Näitä osa-alueita saa paikattua hivenen muita osia vaihtamalla, mutta se vaatii rahaa ja vaivaa. Laadukkaan rungon ympärille saa kasattua halvemmista ja raskaammistakin komponenteista loistavan lenkkikaverin pitkäksi aikaa.

Täysjoustomaastopyörä eli täpäri

Teksti: Keijo Vehkakoski @vehkakei

Jokainen maastopyöräilystä kiinnostunut ja innostunut pohtii varmasti sitä, että millainen maastopyörä olisi minulle sopivin? Se on erittäin hyvä kysymys, koska maastopyörän valinnassa kannattaa ensimmäiseksi pohtia sitä, että millaisessa maastossa ajaminen on mieleisintä ja millaista maastoa kotiseudullasi pääasiassa on? Onko helppoa neulaspolkua vai onko maasto haastavampaa kivikkoa ja juurakkoa? Toiseksi kannattaa kysyä itseltään, että hankkiiko pyörän rentoon lenkkimaastoajoon vai kilpailutarkoitukseen.

Oli miten oli, niin yksi asia on varma. Maastopyöräilystä saa suurimman nautinnon irti täysjousitetulla maastopyörällä eli ”täpärillä”. Täpäri tarjoaa sinulle helpomman hallittavuuden ja paremman mukavuuden, kun siirrytään teknisempään maastoon pois latupohjilta ja hiekkateiltä. Täpärillä saa paremman ajotuntuman, pidon ja pyörä pysyy möykkyisessäkin maastossa hallinnassa. Helpomman hallinnan seurauksena lihasrasitus on vähäisempää ja voit nauttia ajosta pidempään. Täysjousto mahdollistaa monipuolisemman harrastamisen eri maastopyöräilyn alalajeja ajatellen. Voit kehittää ajotaitoasi alamäkipainotteisilla enduroreiteillä, ajaa nautittavammin teknistä XC-maratontapahtumaa tai vain lenkkeillä fiilistellä trail-flow takaraivossa.

Maastopyöräilyssä on omat riskinsä ja yleensä tapaturmat sattuvat vauhdikkaissa laskuissa. Täysjoustolla voit tuntea olosi turvalliseksi ja luottavaiseksi vaikeissakin laskuissa. Harjoittelun jälkeen uskallat valita uusia ajolinjoja ja rohkenet ajaa esteiden, kuten kivien ja juurien yli, suoraan päin. Kaatumiset tapahtuvat usein, kun esteitä lähdetään kiertämään, täpärillä ei tarvitse kiertää.

Täysjoustoisessa maastopyörässä on ilmanpaineella säädettävät iskunvaimentimet keulassa ja perässä. Lisäämällä painetta jousitus jäykistyy ja vähentämällä löystyy. Kuskin paino, olosuhde ja ajotapa määrittelevät sopivan ilmanpaineen. Iskunvaimentimissa on myös puristus- ja paluuvaimennuksen säätö. Puristusvaimennus säätää miten nopeasti jousitus puristuu kovan iskun aikana, kun taas paluuvaimennus kontrolloi jouston nopeutta palautuessaan alkuperäiseen asentoonsa. Jousituksen saa myös täysin lukkoon edestä ja perästä, jolloin sinulla on käytössä etujousitettu tai täysjäykkä maastopyörä. Kätevää.

Kuvassa erittäin laadukas Rocky Mountain, joka on luultavasti todellisen lajifriikin tai kisakuskin valinta.

Täysjousto on yleensä myös kovimpien kisatykkien valinta XC-olympiamatkalla, jolloin pyörän valinnan yhtenä tärkeimpänä kriteerinä on ketteryys ja keveys sekä se, että pyörä kulkee sujuvasti ja tehokkaasti teknisten esteiden yli. XCO kisakuskit käyttävät edessä ja takana 100 mm joustoa. Maraton XCM-tapahtumiin voi hyvinkin lähteä trail-tyyppisellä 120 mm joustolla, jolloin saat ajoon enemmän vaimennusta ja hallittavuutta. Jos olet kiinnostunut alamäkipainotteisesta ajamisesta, kuten endurosta tai alamäkipyöräilystä, niin joustoa kannattaa varata 140mm+.

Yhteenvetona voisin todeta, että jos olet hankkimassa ensimmäistä täpäriäsi, niin suositus voisi olla täysjousitettu Trail-maastopyörä 120 mm laadukkaalla joustolla. Hyvä Trail-maastopyörä tarjoaa tasapainoisen yhdistelmän mukavuutta, suorituskykyä ja hallittavuutta. Hintaluokasta 1000-2000 euroa löydät kohtuullisen laadukkaalla jousituksella varustetun uuden ystävän. Seuraavasta hintaluokasta 2000-3000 euroa löydät jo edistyksellistä, kevyttä ja kestävää runkoa ja osasarjaa kantavan rakkaan ystävän. Yli 3000 euron hintaluokasta löytyy parhaat iskarit ja rakastettu perheenjäsen.

Himoksen ja Jämsän poluilla viihtyvä Keke eli XC-Master Keijo Vehkakoski ei luultavasti selviäisi ilman täpäriä.

Jäykkäperä eli HT (Hardtail)

Teksti: Päivi Lohikoski @paivihanna

Jäykkäperämaastopyörässä on jousto vain keulassa, minkä takia se on nopeampi nousuissa ja tasaisessa maastossa. Usein jäykkäperä on myös kevyempi. Juuri painonsa ja tehokkuutensa ansiosta hardtail-pyörät ovat täydellisiä kiipeilyyn ja helpoilla poluilla ajamiseen, toki niillä voi “nautiskella” missä vain maastossa.

XC-Mama Päivin mielestä jäykkäperä sopii erinomaisesti opetteluun. Mielestäni kaikkien kannattaisi ajaa välillä jäykkäperällä, koska se on a. hauskaa b. haastavaa c. opettavaista. Minä opin ajamaan alurunkoisella jäykkäperällä, kuten monet muutkin kuskit, jotka ovat ajaneet pitkään. Moni aloittaa ajon täysjousitetuilla pyörillä. Toki tällä tavalla ajamisesta tulee miellyttävämpää ja helpompaa, mutta ihan samalla tavalla ei opi valitsemaan ajolinjoja ja tuntemaan maastoajoa. Jäykkäperällä ajaminen teknisessä maastossa on vaikeampaa, tärisevämpää rynkytystä ja jopa epämukavaa. Tässä on kuitenkin helpompaa mennä omaan taitotasoon sopivalla vauhdilla.

Jäykkäperät ovat erittäin monikäyttöisiä pyöriä. XC-Mama Päivin valitsisi ainoaksi pyöräkseen jäykkäperän, jos pyöriä voisi olla vain yksi. Jäykkäperä on kätevä työmatkapyörä kesällä ja talvella. Työmatkapyöränä pitää lisätä vain vähän enemmän ilmaa kumeihin, ja ehkä irrotettavat lokarit, niin näin voit polkea sillä vaikka töihin. Lenkille ilmaa pois ja jäykkäperä on valmis poluille, soratielle tai latupohjille. Myös vaativaan maastoon jäykkäperä on hauska kaveri, meno voi muodostua rankemmaksi kuin täpärillä, mutta kikkailu jäykkäperällä on todella hauskaa!

Päivi Oulun poluilla kesällä 2021 jäykkäperä “Mustalla orilla”.

Muita hyviä puolia on se, että hardtail-pyörät vaativat yleensä vähemmän huoltoa ja esim. ammattilaisen iskarihuoltoja kuin täpärit. Jäykkäperässä on vähemmän liikkuvia osia, mikä tekee niistä helpompia ja halvempia korjata.

Päivin ensi kesän 2024 jäykkäperä on koottu sopivimmista mahdollisista osista tämän hetken parhaan rungon ympärille. (On sallittua olla eri mieltä! 😀 )

Hauskoja kilometrejä toivotellen Päivi ja Keke!

Ensi jaksossa on vuorossa fätti, gravel ja cyclo.

Ja joko kuuntelit MTB podcastimme? Kannattaa kuunnella!