Oma tili

Edessä pyörän valinta? XC-Masterien esittelyssä läski, gravel ja cyclo cross

Kirjoittajat: Mika Kankainen @mikakankainen ja Päivi Lohikoski @paivihanna

Fatbike

Fatbike (tai läskipyörä tai paksupyörä) on huomattavasti tavallista maastopyörää leveämmillä, tyypillisesti 3,8 – 5 tuuman renkailla varustettu pehmeiden alustojen erikoispyörä, joka on suunniteltu erityisesti esimerkiksi hiekalle ja lumelle. Pyörätyyppi on saavuttanut suosiota erityisesti talvipyöränä, mutta yleistynyt myös muun muassa maastopyörävaeltajien ympärivuotisessa käytössä.

Mikan Konga Fatbike

Läskipyöräni on kotimaisen käsityön taidonnäyte eli Antti Kongan Mäntylän Koirakivellä vuonna 2015 rakentama teräsrunko ja melko harvinaisella truss-keulalla. Isokokoinen pyörä on tehty laadukkaista Reynolds 853 ja Columbus Zona putkisarjoista mittojeni mukaan keulan ollessa kotimaista Outokummun terästä. Itselleni tärkeät ominaisuudet pyörässä sisältävät sopivan koon ja standardien lisäksi mm.  riittävästi tilaa 27,5 x 4,8″ renkaille ja erilaisia kiinnikkeitä sekä kesä- että talviretkeilyhommiin. 

Ajatus mittatilaustyönä tehdystä rungosta minulla heräsi, kun oman kropan mittasuhteille ei tuolloin oikein löytynyt sopivaa läskipyörää talvipoluille. Pyörä istuukin itselleni kuin hyvä hansikas ja pian sen saamisen jälkeen muut maasturit jäivät turhaksi eli olen jo vuosia ajanut tällä kaikki maastolenkkini ja -retkeni kesät talvet. Minulla onkin retkeilykäyttöön pyörään sopiva iso runkolaukku ja erilaisia satula- ja tankolaukkuja, sekä keulassa Salsan Anything Cage -telineet.

Osakavalkadi on luotettavaksi havaittuja ratkaisuja esim.  Chris King, Thomson ja Jones valmistajilta. Ensimmäisten vuosien jälkeen pyörän alle tuli kevyet Whisky Partsin kuitukiekot I9-navoin. Kuluvia osia on vaihdettu tarvittaessa ja tällä hetkellä paikallaan on Sramin 1x12sp voimansiirto. Saariselkä MTB 2022 tapahtumassa truss-keulasta katkesi yksi putki kisan näin keskeytyessä, mutta onneksi mitään pahempaa ei tapahtunut ja rungon rakentaja korjasi keulan pian uusine vahvikkeineen ja pyörä oli taas takaisin ajossa.

Pidän esineistä, jotka ovat tarkoituksenmukaisia ja kestävät aikaa. Olen kokenut tämän pyörän kanssa monen monta reissua ja retkeä ja uskonkin, että tämä ei ole muuttumassa lähiaikoina miksikään.. 🖤

Gravel

Gravel-pyörät on tehty kestämään kaikenlaisessa maastossa. Niissä on vahva runko, johon mahtuu laukkuja, lokasuojia ja jopa retkeilytavaroita. Gravelit on rakennettu usein alumiinista, teräksestä tai hiilikuidusta, ja jokaisella on omat hyvät puolensa. Alumiinirungot ovat halpoja ja kohtuullisen kevyitä, teräsrungot ovat mukavia ja lujia, mutta hiilikuiturungot ovat erittäin kevyitä ja sopivat nopeutta haluaville.

Gravelin muoto tekee siitä vakaan maastoajossa, sillä pyörä on pitkähkö ja ohjaustanko on rennompi. Tämä tekee siitä mukavan kumppanin pidemmille matkoille. Valittavana on eri runkokokoja ja oikean koon valinta on oleellista.

Gravelien renkaat ovat leveämpiä ja niissä on parempi pito kuin tavallisissa maantiepyörän renkaissa. Ne ovat noin 40 mm leveitä ja niitä on todella vaikea saada rikki, ja ne myös pitävät hyvin. Graveleissa on yleensä levyjarrut, jotka pysähtyvät todella hyvin ja sopivat leveämpien renkaiden kanssa. Useimmissa on isot 700c-renkaat, mutta joissakin on pienempiä 650b-renkaita, jotka parantavat pitoa epätasaisilla teillä.

Mikan 3T EXPLORO PRO (gravel)

Yli 30v harrastusvuoden aikana olen ollut aina teräs- ja titaanipyörien vankkumaton kannattaja. Varmaankin koska omat ensimmäisten hiilikuituisten pyörien kokeilut ovat olleet mallia ei niin mairitteleva. Muutama vuosi sitten etsin itselleni uutta lenkkipyörää sopivalla mitoituksella ja lopulta tuli hankittua tälläinen kuitukelkka Italian ihme, enkä ole katunut.

Kevyt, jäykkä ja vakaa pyörä, joka optimoitu pienille maanteillä, sorateille ja satunnaisille poluille. Omaa mukavan leppoisen geometrian ja sopii erinomaisesti porukkalenkeille, pidemmille breveteille ja kesän pienimuotoisille retkille. Itselläni on tähän kahdet kuitukiekot, joissa järeämpi 27,5 x 2,1″ rengastus talvikautta ajatellen, ja rullaavampi 28 x 40mm rengastus kesäkaudelle. Muuten kasattu hyvin tutuista ja turvallisista osista.

3T Exploro on nopea ja tehokas etenijä, mutta sopivilla laukuilla ja varusteilla taipuu kuitenkin moneen. Olen itsekin yllättynyt kuinka paljon tästä pyörästä pidän ja paljon sillä tuleekaan ajettua. Ja hyvä niin.. 🧡

Cylocross-pyörä sopii keveytensä ansiosta ihanteellisesti lenkkien lisäksi kisapyöräksi, kun taas gravel toimii tosi hyvin retkipyöränä ja koko päivän seikkailuissa sekalaisessa maastossa.

Cyclo cross

  • Muistuttaa kapeine renkaineen ja taivutettuine ohjaustankoineen maantiepyöriä.
  • Taka- ja etuhaarukat ovat tilavat, jotta niihin mahtuu leveämmät ja voimakkaammin kuvioidut renkaat.
  • Cyclocross-pyörät ovat kevyitä, koska ajajan on pystyttävä nostamaan pyörä esteiden yli.
  • Cyclot ovat monikäyttöisiä ja soveltuvat hyvin ajoon sekä asfaltilla että maastossa vuoden ympäri.

Cyclocross-pyörä on alunperin cyclocross-kisoja varten tehty pyörä, joka muistuttaa hieman maantiepyörää. Suurimmat erot cyclon ja maantiepyörän välillä ovat rungon geometriassa. Cyclocrossissa on enemmän maavaraa ja ajoasento on hieman pystympi. Lisäksi rungon vaakaputki voi olla vaakasuunnassa litistetty, jotta pyörää olisi mukavampi kantaa. Kisakäyttöön suunnitelluissa cyclocross-pyörissä ei useinkaan ole kiinnikkeitä juomapullotelineitä varten, mutta käytännössä useimmat ovat ne pyöriinsä lisänneet, koska cyclolla ajo on loistavaa pk-lenkkeilyä monille maastokuskeille. Niillä on helppoa ja mukavaa tehdä matalatehoisia pitkiksiä ja työmatkoja.

Cyclocross-pyörän haarukat ovat maantiepyörää väljemmät suurempia renkaita ja niiden mukanaan nostamaa maa-ainesta varten. Renkaat ovat yleensä nappulakuvioiset. Joissain malleissa voi olla tiukkaa saada mahtumaan gravel-rengas, mutta yllättävän leveäkin sinne mahtuu.

Suomessa jotkut pitävät cyclocross-pyöriä hyvinä talvipyörinä, sillä niihin sopivat nastarenkaat ja lokasuojat, toisin kuin maantiepyöriin. Leveiden renkaiden takia cyclocross-pyörästä voi myös rakentaa retkipyörän paremmin kuin maantiepyörästä, mutta ainakin puhtaat kisacrossarit voivat olla ajo-ominaisuuksiltaan hankalahkot ja niinpä retkeilyyn suurten laukkujen kanssa sopii paremmin gravel.

Päivin cyclo pähkinänkuoressa

  • Merkki: Croc (Augment)
  • Käyttötarkoitus: pk-lenkit matalilla tehoilla ja toisaalta tehotreenit tasaisessa maastossa. Tässä on NGeco wattimittari, jolla mittaan tehojani.
  • Hieman normaalia leveämpi hiilikuituinen ohjaustanko sopii maastokuskille.
  • Taka- ja etuhaarukat ovat tilavat, tähän mahtuu 35mm rengas.
  • Erittäin kevyt ja ketterä, koska sekä runko, kiekot että ohjaus ovat hiilikuitua.
  • Kammet, vaihteet ja jarrut ovat Sram Force 1, kiekot Michen 988RR
  • Tällä hetkellä tässä on uudet Continental Terra Speed -renkaat ja käytän kaikissa pyörissäni tubeleksia.
  • Minun mielestäni tämän parempaa cycloa ei olekaan! Siksipä tulevaksi kesäksi 2024 kuvan pyörä uudistuu käymällä maalauksessa ja myös voimansiirto vaihtuu uuteen samanlaiseen. Tämän myötä tämäkin pyörä tulee saamaan nimen. Tämä on minulle kolmas cyclo ja en uskoisi pärjääväni ilman. Cyclo on niin monipuolinen ratsu.

Nautinnollisia kilometrejä sinullekin!